Finn Svendsen's hjemmeside

You are here: Home > Diverse > Rejse historier > CAT-SKIING artikel

CAT-SKIING artikel

CAT-SKIING – VÆRD AT PRØVE !

Jeg opnåede i 2010 det privilegium at blive udnævnt til Årets Skiløber af Danmarks Skiforbund. Med udnævnelsen fulgte et rejsegavekort på 10.000 kr. til Nortlander som jeg valgte at indløse til en spændende tur til Whistler. Der ville jeg sammen med min søn, der var på sæson i Whistler, finde det berømte jomfruelige pudder. Og det gjorde jeg, endda i rigelige mængder, bl.a. fordi vi en dag tog på CAT-Skiing.

Lysten til det jomfruelige pudder kommer på et tidspunkt i næsten alle skiløberes liv. Når man mere eller mindre behersker de fleste teknikker og har løbet på alle typer pister i det markerede skiområde, ja så vokser trangen til at komme ud i ”Backcountry” væk fra lifter og de andre skiløbere – ud i skiløbets himmerige. Hvordan kan dette realiseres ?

For mig var der tre muligheder:

1. At pakke udstyr på ryggen, og vandre op ad bjerget. Godt nok er det billigt, men det kræver god fysik. En 45 min. vandretur op ad bakke, giver kun en to minutters tur ned. Endvidere kræver det en guide og/eller et ualmindeligt godt kendskab til området og den aktuelle vejrsituation.
  2. Man kan også vælge Heli-Skiing, der er tæt på det ultimative. Men det er kostbart, oh hvis penge er en knap faktor (som det er for de fleste af os), så skulle man måske overveje mulighed nr. 3.
  3. Sidst men ikke mindst kan du vælge CAT-Skiing. Det har fordelene af det sjove som Heli-Skiing, men til en noget mere venlig pris. Oftest får man mange flere runs i forhold til Heli-Skiing. Derudover er CAT-Skiing ikke så afhængig af vejret.

Jeg valgte CAT Skiing !

Til CAT-Skiing benyttes et køretøj på larvefødder (Caterpillar). Det er designet til at køre i sne og fx præparere pister. Ved CAT-Skiing er køretøjet (en SnowCat) forsynet med en kabine der rummer op til 12 skiløbere. Den bevæger sig, nemt rundt i off-pisten så længe den ikke hælder mere end 45 grader. Og som nævnt, kan SnowCat’en til forskel fra helikopteren, også bevæge sig rundt i vejr, hvor vind og sigtbarhed ikke er optimal.

Tæt på Whistler ligger området Powder Mountain der dækker 1.740 hektar dyb uberørt sne fordelt på fem toppe. Da Powder Mountain ligger tættere på Stillehavet end Whistler modtager det gennemsnitligt 40% mere sne. Den dag vi var på tur lå der 45 cm. jomfruelig nysne !!!

Dagen forløb således:

Kl. 7:45: Deltagerne, 12 i alt, samles med en af guiderne på en café i Whistler. Der skal underskrives en formular, hvor man på forhånd giver afkald på eventuelle krav imod arrangøren (vi er jo i Nordamerika).

Kl. 8:15: Afgår bussen der transporterer os 20 min syd for Whistler, til The Powder Mountain base Lodge. Transporten tager lidt ekstra tid, da der skal monteres snekæder på bussen. Det betyder 100% garanti for fresh powder J. Vi var 6 forskellige nationaliteter og med vidt forskelligt færdighedsniveau – fra øvet til ekspert, men det var ikke noget problem.

Kl. 9:00: Ankom vi til base lodge. Vi iførte os skiudstyr, og satte os ind i SnowCat’en der bragte os op på bjerget. SnowCat’en var fyldt med vand, chokolade og sandwich, så vi behøvede ikke tænke på at gå sukkerkold. På vej op ad bjerget gennemgik guiden sikkerhedsprocedurer og adfærdsregler, og de der manglede blev forsynet med sikkerhedsudstyr.

Kl. 9:30: Blev vi sat af et stykke oppe på bjerget. Herefter blev alle lavinesøgere kontrolleret, og sikkerhedsprocedurerne blev afprøvet i praksis. – Og nu var vi klar !!!! – Sneen lå meterdyb og indbydende lige foran os !!!

Der var to guider tilknyttet vor tur. Den ene løb altid forrest (og snuppede mødommen). Han satte den rute vi skulle følge, samt mødestedet i bunden. Den anden guide var altid bagtrop, - fejeblad hvis det skulle være nødvendigt. Guiderne var certificerede, yderst kompetente og delte vor barnlige glæde ved skiløbet i den dybe sne.

Udover de to guider havde vi en chauffør samt en professionel fotograf der undervejs forevigede vor uforglemmelige dag.

Det første run var et nemt stykke, både så vi kunne varme op og få den rigtige ”feeling” i føderne og så guiderne kunne bedømme vores niveau.

Kl. 9:45 – 15:00: Skiløbet foregik ned af mere eller mindre stejle sider, nogen gange imellem træer, andre gange ned over åbne flader. Hvert løb indeholdt en rute for både den middelgode skiløber og udfordringer til eksperten. Efter hvert løb blev der uddelt high five til vore nye venner – et sprog alle uanset nationalitet forstod. Ind imellem skvattede jeg, men den solide dyne af sne tog fra, så det største problem var at kæmpe sig ud af sneen og tilbage i den svævende rytme ned over bjerget.

Der var ikke tid til frokostpause, da al fokus var på skiløbet. Depoterne blev fyldt op med sandwich, chokolade og vand når vi blev transporteret fra bund til top.

Fornemmelsen af det tredimensionelle skiløb var helt ekstatisk ! Men hen af eftermiddagen begyndte trætheden at kunne mærkes i benene. Og selvom det var svært, måtte vi acceptere at sidste tur kom. Vi nåede i alt 9 ture á 300 til 700 højdemeter i Powder-heaven. I alt blev det til omkring 3.500 højdemeter den dag.

Kl. 15:30: Var vi tilbage i base lodge, hvor en kold øl ventede og snakken gik livligt på mange sprog. Vor fotograf viste et billedshow med dagens præstationer – det måtte man eje !

Kl. 17:00: På pubben i Whistler hvor vi med stor begejstring fortalte om dagens oplevelser til alle der gad høre om det.

Kl. 22:00: Faldt jeg i søvn med et stort smil på munden.

Har du mulighed for det vil jeg afgjort anbefale CAT-Skiing – det farligste er, at det kan være voldsomt vanedannende og dermed belastende for pengepungen.

Ved du ikke lige hvad du skal give manden der har alt, kan man købe et gavekort til en dags suveræne oplevelser (se hjemmesiden, tjek faktaboksen).

God fornøjelse i dyb sneen
Finn Svendsen

FAKTABOKS (FEB. 2011):
  • Der findes flere operatører, men Powder Mountain betjenes af Powder Mountain CAT-Skiing http://powdermountaincatskiing.com/.
  • Pris: CAD 499,- + tax (men betal aldrig fuld pris, find et kuponhæfte der giver CAD 50,- rabat). Prisen dækker transport, forplejning, guider og lavineudstyr.
  • Ekstraomkostninger: Drikkepenge, billeder på en CD der kan købes af fotografen, pris CAD 75,- + tax. samt evt. off-piste ski (anbefales kraftigt) – kan lejes i Whistler.
ET PAR GODE RÅD:
  • God form kan anbefales for det fulde udbytte.
  • Nyvoksede ski giver et bedre skiløb

Se flere billeder her.

Artiklen er første gang publiceret i Skimagasinet Pist n' Powder #27, januar 2012

En blanding imellem en pistemaskine og en bus

Forfatteren i himlen

Lasse Svendsen gir den gas

Et til tider stejlt terræn

Et prisvindende knips

Sidste sving ned til CAT'en efter en uforglemmelig dag