Finn Svendsen's hjemmeside

You are here: Home > Historier > Det nordøstlige USA

Det nordøstlige USA

Uge 43 & 44 - Boston, Vermont og New York

For sidste gang har vi snittet Danmark. Efter planen sætter vi først benene på Dansk jord igen en gang sidst i juni 2012.

Til venstre ses vort indbo, to tasker a 21 kg. samt to stk. håndbagage af 6 kg. Det siges at Nørreport skifter udseende det næste stykke tid, så for os er det også det sidste glimt af blandingen af cykler, pølseboder, kiosk udsalg, travle mennesker. Når vi vender tilbage er det hele måske high tech, med plads til at parkere din egen Segway.

Til højre farvel til Lasse over et solidt morgenmåltid. Så er den studerende da fedet op inden vi rejser.

Vor entre i USA forløb fint. Myndighedernes papir og stempelarbejde er optimeret, så køerne bliver afviklet snildt og hurtigt, og vor frygt for at have sat et komma forkert på et af papirerne var ubegrundet.

Men vort første møde med USA var nu noget tvivlsomt. Vi satte os ind i en taxa der ikke kunne finde vej til vores hotel. Først tastede han hotellet ind på sin GPS, den stallede. Så brugte han første livline, - at ringe til en ven: Det hjalp ikke, så prøvede han anden livline, nemlig at ringe til hans mor: Hun kunne heller ikke hjælpe. Nu var vore tålmodighed brugt op, vi ville have en anden taxa, men vi kunne ikke komme ud, da taxaen havde centrallås. Hanne blev godt sur, og begyndte at råbe af taxachaufføren, - han forstod alvoren og kørte hans taxa hen til taxaholdepladsen, så vi kunne få en anden taxa. Opsynsmanden skældte alle ud, . vi var nu ligeglade, vi ville blot have en taxa der kunne finde vores hotel. Og erstatnings taxaen's GPS virkede fint, så nu kunne vi endelig komme videre, dog lettere rystede over at en taxachauffør ikke kunne sin by.

Efter at have vandret i syden i det sommervarme vejr, var det lidt koldt i Danmark. Men det skulle blive værre. I Boston vågnede vi til regnvejr og 5°.

Om eftermiddagen hentede Joe's far os i Boston. Vi kørte 3 timer nordpå til den meget smukke stat Vermont.

På vejen kørte vi igennem staten New Hampshire. Da det for en del biler er en stat man krydser på vej videre, har de fundet en løsning på at tjene nogle skatter/afgifter. For det første har man satte skatten/afgiften ned til et lavere niveau end de omkringliggende stater. Derefter har man åbnet liquor stores (øl, vin og spiritusbutikker) på størrelse med en større IRMA på de gennemgående highways. Så får man blandet bil og spiritus godt sammen.

Undervejs blev disse hummere også indkøbt. Det var tidligere fattigmandsmad her i det nordøstlige USA, så der var også positive sider ved at være fattig !

I Vermont boede vi hos vores venner Donna og Joe. Deres hus ligger meget smukt i naturen med ahorntræer all over. Desværre kom vi 2 uger for sent til at opleve det fantastiske farvespil om efteråret.

Morgenmad, selvfølgelig med Pancake med maple syrup.

Det var noget usædvanligt med sne sidst i oktober.

I Vermont er der mange micro bryggerier, vi vesøgte et par stykker.

Vi var noget betænkelige ved om vi sneede inde hos Donna of Joe, men heldigvis var vejene rydede. Sneen skabte dog megen kaos mange steder, idet mange træer væltede på grund af den tunge sne på træerne, hvor bladene endnu ikke var faldet af.

Mere landskab fra Vermont, der var fantastisk flot, og kunne minde en del om Sverige og Norge.

I New York mødte vi John, der som studerende boede hos os for 23 år siden.

John var en fantastisk tourguide, der viste og mange anderledes steder i New York - steder som vi nok ikke havde fundet på egen hårn. Derudover var det rart at møde John igen efter de mange år.

Statue og Liberty skal selvfølgelig besøges. Her blev vi foreviget af en parkbetjent, der formentlig har haft de første 10.000 kameraer i sine hænder, da alle turister spurgte ham om han ikke lige kunne tage et billede.

New York er vildt mange ting, heriblandt meget syret. Og man kan klart fornemme at Andy Warhol har hentet inspiration fra det hektiske liv her.

Og til dem der venligt spørger til mit helbred, så ja, jeg slæber stadig rundt med helvedesild. Det koster en formue i smertestillende piller i kategorien dope, og hjælper ikke særligt meget. - Ind imellem er jeg ved at blive desperat !
- Det er godt at jeg har en forstående kone der her slapper af og nyder udsigten til Manhattan Bridge og Brooklyn Bridge.

Ekstrabilleder

Så kom turen til New York. Og det vil være forkert hvis der ikke er et billede af Times Square.

Og også et billede af de mange mennesker nede imellem de store skyskrabere.

Dette billede er taget to dage efter at Central Park på Manhattan mistede over 1.000 træer, da op mod syv centimeters sne lagde sig tungt tungt på grenene.

I New York var der bare mennesker overalt. Her er det illustreret igennem et maleri vi så på The Metropoletan Museum of Art.

Ground Zero er under genopbygning, og det bliver igen i glas og stål.

Hvor de oprindelige WTC Towers stod er der nu et flot mindesmærke udformet som et hul i jorden, foret med granit og fugtet af et fint vandfald. I baggrunden er de ved at bygge Freedom Tower der igen skal erstatte de oprindelige WTC Towers som den største bygning på Manhattan. Hele genopbygningen er meget flot og skal bevise at man ikke kan kue USA.

New York Skyline er imponerende, og foreviget fra mange vinkler. Her er de Lower East side.

Og her er skylinen fotograferet fra Empire State Building

Turen gik også ud til State of Liberty.

State of Liberty overvåger indsejlingen til landet med mælk og honning. Selve statuen er 46 m, og med pedesdalen rækker hun faklen 93 m op over jorden.

I New York er der hvert år Halloween Parade går alle amok i vildt forskellige udklædninger.

Her kikker tidligere præsident Clinton forbi. Man skal mase noget og have tålmodighed for at komme så langt frem så man kan få et billede, og/eller et håndtryk.

Og her fik præsident Obama lige tid til at deltage i paraden. Der var vildt mange mennesker på gaden, nogle deltog i paraden, og andre kom til glosuppe.

John var en første klasses guide til New York.

Også i New York har de byudvikling. Her går vi på High Line, der der en nyanlagt sti, etableret på en jernbanelinie der sidst var i brug i 1980. The High Line blev bygget i 1930'erne, formålet var at løfte godstrafikken 30 meter op i luften og dermed fjerne de farlige tog fra gaderne i Manhattan.