Finn Svendsen's hjemmeside

You are here: Home > Historier > Provence, september

Provence, september

Uge 36 & 37

Puh ha, det har været hektiske 5 dage at være i Danmark. Yderligere to lande, Sjælland og Jylland skulle besøges. I alt blev det til 15 besøg, og overnatning 5 forskellige steder på vor Danmarksturne.

Men det var rart at se familie og venner igen, og høre den positive stemning op til det kommende valg. Og næst efter gensynet med familie og venner var gensynet med vor egne dyner. - Den gensidige gensynsglæde kan næsten ikke beskrives. Vi vender os aldrig til at sove med det sydlandske konvolutsystem.

Og nu er vi så tilbage i turlederjobbet, denne gang i Provence. Den første uge som føl, og derefter "in charge" i tre uger. Billederne fra de første dage i Provence er spoleret, idet belysningen manglede. Skyer med tilhørende regnbyger havde lagt sin klamme hånd om den smukke natur. Men som bøger, film, røverhistorier, m.m. beskriver er så er Provence noget helt specielt. Hvor der i de tidligere ture primært har været noget for øjet (naturligvis undtaget de tøndeformede damer på Madeira og de oversavende nylonstrømper i sandaler i Venedig), så bombarderes lugtesansen massivt her. Ikke at her ikke er flot, fransk og charmerende, men duften af Lavendel, Rosmarin, Timian og Sar er meget dominerende på vore ture i landskabet, - og det gør en ekstra beruset (læs begejstret). Så de næste fire uger imødeses med stor forventning. Desværre er alle Lavendelmarkene høstet, men planterne kan stadig udsprede sin behagelige duft.

På billedes ses en høstet lavendelmark i forgrunden, den charmerende by, Banon, i baggrunden. Banon ligger 1½ km fra vores indkvartering. Vi bor i en bastide, der er en gammel gård  indrettet i ægte Provence stil med værelser, spise- og opholdstuer og skyggefulde udendørs kroge beregnet til at komme siestaen i hu. Banon er en klassisk provencalsk by, der har en fortid som middelalderlig fæstning, og som er et charmerende minisamfund med bager, slagter, restauranter, caféer.  Det hele er kronet med en gammel bydel med små krogede gader, der slynger sig op til kirken på toppen af landsbyen.

Ved siden af en varde der ikke er til at overse, og med Mont Ventoux i baggrunden

Hanne guffer en saftig pære med Rhone Alpes i baggrunden

Her ved området af Banon er der tre hovedindtægtskilder, Banon oste (en berømt lille rund gedeost, der modnes i nogle uger, før de pakkes ind i kastanjeblade der har ligget i blød i marc), turister samt lavendler.

Hanne står her sammen med vor chauffør Bernard. Bernard er udover chauffør også lanevdelbonde, og han gnasker konstant på en lavendel.

Han er ganske ferm til diciplinen, jonglering med lavendelkvist. Når han kører bussen, suser kvisten rundt i alle mulige stillinger, at sammenligne med den mest aktive tyggummignasker, men han taber den aldrig.

Uge 38

Lidt observationer fra de sidste par uger:

En af mine stjernestunder i Provence er om morgenen, hvor jeg cykler 1½ km. op ad bakke til Bageren i Banon. Her bruger jeg en halv time til en kop Expresso, læse avisen og nyde at byen vågner samtidig med at solen står op.
Jeg har filmet min tur og kogt det ned til tre min. Det er langt fra den store kunst, så se det kun hvis du er virkelig interesseret. Se filmen via dette link. Hav tålmodighed, det kan tale lidt tid at loade filmen.

En lidt pudsig ting er at franskmændene her ved denne udsigtsplatform ved en kløft har opsat forklaringer med blindeskrift. Hvordan tænker de sig at de blinde skal få udbytte af denne formidable udsigt ? - Måske beder de de blinde stikke deres stok så langt ned i kløften som muligt, og forklarer herefter - Dybt ikke ? Samtidig med en malende beskrivelse af hvad de går glip af !

Formationerne og lysindfaldet på klipperne i Gorges du Verdon er fantastiske. At vandre her er også i vores top tre vandreture.

Vi blev nødt til at omlægge den oprindelige tur på stien Sentier Blancc-Martel til den lidt nemmere La Sentier des Pêcheurs, på grund af reparationer. Så vi vi har gået to af turene i denne fantastiske Canyon.

Til venstre er Hanne på stien der sniger sig ind under klippen, og nedenunder et billede der kunne ligne et fra Pyrenæerne, der er både højt op og langt ned.

Sceneriet var så fantastisk at mit kamera bad om en opgradering for at kunne indfange alle farver og detaljer, med det er der ikke lige råd til.

Pausen på turen blev på dette rå sted, igen under klippen.

Byen Moustiers Sainte Marie er utrolig flot beliggende, og kåret som en af Frankrigs smukkeste byer. Her er en hyggelig provencalsk atmosfære iblandet lidt turisme.

Ekstrabilleder

Vi bor 1½ km. fra Banon. Hver morgen kl. 7:00 cykler jeg de 75 m op til bageren efter frisk morgenbrød.

Lavendler er et af hovedtemaerne hernede. Desværre er det afblomstret nu, men markerne står stadig fint.

Landskabet er meget kuperet. Nogle steder med bølgende bløde marker, og andre steder med de rå stejle bjerge.

Det er rimeligt afslappet i Provence. ET træ midt på en af byens mest befærdede gader, - den var aldrig gået i det effektive Nordeuropa.

Frankrigs nationalsymbol, hanen, galer mange steder.

Drømmene får let spil hernede, Vi har godt og varmt vejr, byerne er smukke med gamle charmerende huse. Her ligger en kat i skyggen på altanen.

Mont Ventoux gør indtryk, og vandreturen dertil er imellem vores top tre vandreture.

Jeg har formentlig taget 400 billeder af Mont Ventoux, men i skal nok slippe med en lille håndfuld..

Her er jeg selv, sammen med Finn tæt på toppen.

Og her et billede hvor der gøres brug af teknikken modlys, hvilket slører hovedpersonerne, og sætter fokus på tårnene.

Sten E i forplejnings zonen

Deroppe var jeg siger en glad Sten, efter at have besøgt de mange andre sten på toppen.

Mange forsøger at bestige Mont Ventoux på cykel, bare den dag vi kørte derop passerede vi 80 cykellister, så på dagsbasis vil jeg tro at omkring 500 kommer derop på cykel i sæsone. Og så er det jo smart med dette levende cykelstativ, der dog her har frokost. Mit umiddelbare gæt er at det ikke er konen der er cyklet op med frokosten.

Sten og John har taget mange flotte billeder, både fra Mont Ventoux, og fra resten af turen. Jeg har tilladt mig at sakse nogle.

Stierne er trukket hen over flere stenfald. Her er et af de længere der er 150 m i bredden, og som går 200 m op og 500 m ned.

Ja, billederne ligner hinanden, men for os der var der giver de enkelte billeder mening.

Her krydser stien stenfaldet 3 gange, og Hanne og co er på anden passage 20 m under de forreste.

Og her nogle andre billeder fra fra Provence turen. Her fortæller turlederen en røverhistorie.

Og der dækkes op til picnic.

Hvorefter det er tid til en middagslur.

Så vandres der videre på Montagne de Lure efter frokost.

Og her er vi i Gorges du Verdun, langs floden så langt det kan lade sig gøre.

Turlederen her, der og alle vegne.

Hanne og Sten går de sidste meter op til kammen. Så resterer der kun 300 højdemeter og en times vandring til toppen af Mont Ventoux.